Stichting Vay verslag 2017

Stichting Vay ontving in 2017 weer vele aanvragen van sociaal werkers uit verschillende welzijns- en andere sociale organisaties in Groningen en Amsterdam.

Net als in vorige jaren regelmatig aanvragen met spoed voor week- en/of leefgeld. Vaak huishoudens met kinderen die vanwege beslagleggingen en incasso’s te weinig geld overhouden. Omdat de aanvragen via sociaal werkers lopen is er dan meestal al een lopend traject naar Bewindvoering en/of Voedselbank. Als oorzaak van schulden werd regelmatig verkoop van de woning met verlies vermeld. Of ZZp-ers die failliet gegaan zijn. Helaas bleek ook weer vaak dat kinderen de dupe zijn van schulden. Dat bijvoorbeeld de kinderbijslag voor aflossing schulden gebruikt wordt.

Verder werden bijdragen aangevraagd voor:

Ziektekosten (vaak), reiskosten ziekenhuis, tandartskosten, luiers, parkeerkaart, schoolkosten, bedden, matrassen, voorraden aanvullen, kerstpakketten actie Voedselbank, kosten fysiotherapie, fietsen, jassen, schoenen, kleding, stofzuiger, koelkasten, wasmachine, heraansluitingskosten, borg huur, uitvaartkosten, behang, verf, vloeren, babyspullen, kinderkamer.

Tenslotte voorzag Stichting Vay in bijdragen voor de noodpotten bij een aantal welzijnsorganisaties. Ten aanzien van de kleinere en dringende bijdragen (bv leefgeld, buskaart of kosten legitimatie bewijs voor uitkering) hebben sociaal werkers zelf dan het beheer.

U kunt het financiële jaarverslag 2017 van de Stichting Vay downloaden via onderstaande link